Costa Rica 2016 - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van E Oude - WaarBenJij.nu Costa Rica 2016 - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van E Oude - WaarBenJij.nu

Costa Rica 2016

Blijf op de hoogte en volg E

02 April 2016 | Costa Rica, Monteverde

Inmiddels zijn we een week verder in het prachtige Costa Rica! We zijn geland in San Jose, waar we enkel de overnachting hadden omdat we laat in de avond aan kwamen. De volgende ochtend was al vroeg dag want om 6.20 uur werden we opgehaald door onze gids voor de komende 2,5 dag.
In het busje zat nog een Belgisch stel en twee mannen uit Zwitserland. We rijden naar Guapiles, waar we bij een vlindertuin ontbijten en twee Chinese families uit Canada ophalen. Vervolgens is het tijd om naar het vertrekpunt van de boot te gaan. We gaan namelijk naar Tortuguero en dit is enkel per boot bereikbaar, er is ook geen telefoon of internetverbinding dus je zit echt afgezonderd van de buitenwereld. Alleen de boottocht er naar toe is al indrukwekkend; net alsof je in een wilde dierentuin bent! Je ziet aapjes in de bomen hangen, hagedissen, krokodillen (kaaiman), toekans en heel veel andere bijzondere vogels, luiaards,
schildpadden, hagedissen... we maken een stop in het dorpje en komen daarna aan bij onze lodge waar ze ons verwelkomen met een cocktail. De lunch staat klaar en de rest van de dag is er tijd om te relaxen. De volgende ochtend staan we om 06.00 uur weer paraat voor een boottocht.. in de vroege ochtend zijn de dieren nog actief en verschuilen ze zich niet voor de mensen (we werden zelfs gewekt door een brulaap ;)) we zien ook tijdens de boottocht weer een hoop mooie dieren. Een uur na de boottocht maken we nog een wandeling van 1,5 uur door een stuk bos achter de lodge, op zoek naar nog meer flora en fauna.
Na het avondeten sluiten we de dag af met een paar cocktails samen met het Belgische stel.
Na het ontbijt gaan we wederom terug met de boot, het water staat nu heel laag en we hebben veel mensen en spullen bij ons, dus het gaat niet heel snel. We lunchen wederom bij de vlindertuin en daar staat ook onze huurauto klaar. Op naar de volgende bestemming; La Fortuna!
Onze rit duurt ongeveer 2,5 uur en kent geen gekke off road wegen. Onze lodge is mooi rustig gelegen, net 2km buiten het centrum. De volle dag die we hier hebben beginnen we bij de Arenal Waterval, dit is een wandeling met vooral trappen, de hitte breekt ons aardig op maar we hebben mooie foto's kunnen maken en vervolgens weer de klim kunnen doen naar onze auto. Op naar de volgende spot waar we voor kwamen; de bekende Arenal vulkaan! Deze is al niet meer actief sinds 2010 maar daardoor niet minder mooi. Het eerste stuk hiken is 2km, waar we worden getrakteerd op een heel gaaf uitzicht op de vulkaan, bijna uit de wolken zelfs! De weg terug is 7km meer door de bebossing en hier spotten we een aantal vogels en salamanders.
Vervolgens rijden we nog naar het Arenal meer. In de avond eten we een heerlijke sushi boot met leuke prijzen.
De volgende dag is het tijd voor de volgende bestemming; Rincon de la Vieja. Het landschap wordt gaandeweg steeds droger (onderweg ook bosbranden gezien) en de temperatuur wordt steeds hoger. De zon schijnt fel en de gevoelstemperatuur gaat richting woestijn. Die dag hebben we zelfs niks gepland, maar een dag later staat een paardrijtocht op de planning. We hebben een privé tocht met zn tweeën en de gids, we rijden door het park naar drie watervallen waar verder geen kip te bekennen is. Bij waterval nummer 2 mogen we ook zwemmen in het ijskoude water. De weg was voor de paarden vaak steil en met stenen, maar ze hebben zich er goed door heen geslagen. We eindigen bij de Hot Springs, de naam zegt het al. De baden zijn heerlijk warm en daarna kun je je insmeren met warme modder. Een bijgeloof zegt dat dit een helende werking heeft, dus dat doen we dan maar. Na Rincon de la Vieja is het tijd voor twee dagen relaxen bij Playa Samara, een rit van ongeveer 2,5 uur. Samara is een fijne badplaats waar je op het strand omgeven door bomen en verlichting heerlijk kunt eten en cocktails kunt drinken. Het is er ook niet overdreven druk, dus je kunt vanuit je luie stoel rustig naar de sterrenhemel kijken.
Op dit moment zijn we aangekomen in Monteverde, een rit van 3,5 uur en meer een 'bumpy ride'
Morgen staat de hike over de hanging bridges en de canopy tour op het programma. To be continued...

• 02 April 2016 - 09:14

Thea:

Lieve Edwin en Debby,
    Wat een leuk verhaal en o zo bekend, alsof wij er ook weer zijn. Fijn dat het allemaal goed gaat. Hebbwn jullie nog een beetje auto? Nog niet veel bumpy road gehad behalve de weg naar Monteverde. Veel plezier nog.
    Xxx Frank en Thea